Joi,
29 iulie 2010, in prezenta a numeroase personalitati din lumea academica si reprezentanti ai mediului de afaceri,
Presedintele
Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior, prof.univ.dr.ing. Ioan CURTU, a inmanat
Rectorului Universitatii
Romano-Americane, prof.univ.dr. Ovidiu FOLCUT, Certificatul care atesta acordarea
Calificativului
Grad de Incredere Ridicat.
1. Politica Universităţii Româno-Americane în domeniul calităţii
2. Documentele Sistemului de Management al Calităţii
3. Cadrul legislativ in vigoare
1. Politica Universităţii Româno-Americane în domeniul calităţii
Universitatea Româno-Americană este profund angajată în procesul de reformă a
învăţământului superior,
militând pentru integrarea europeană a ţării noastre, pentru crearea Spaţiului european al
învăţământului
superior şi a Spaţiului european al cercetării.
Universitatea Româno-Americană pune accentul pe calitate ca o caracteristică a identităţii sale instituţionale,
respectând
următoarele principii:
a)
Viziune. Universitatea Româno-Americană este orientată către societatea bazată pe cunoaştere,
în care formarea competenţelor şi abilităţilor joacă un rol esenţial.
b)
Implicare. Facultăţile, catedrele şi departamentele răspund pentru calitatea programelor de studii, de cercetare
şi administrative asigurate de ele. Universitatea creează cadrul instituţional adecvat pentru ca membrii ei să contribuie
la îndeplinirea
Programului strategic al Universităţii.
   
c)
Control. Universitatea promovează controlul eficient al procesului de învăţământ şi cercetare,
urmărind optimizarea acestuia.
   
d)
Relaţionare. Universitatea menţine contactul cu liceele din Bucureşti şi din ţară, prin
activităţi specifice
incluse în Programul de promovare a imaginii. De asemenea, se promovează dezvoltarea parteneriatelor cu universităţi din
ţară
şi străinătate, cu instituţii publice, institute de cercetare, organizaţii neguvernamentale şi cu mediul de
afaceri.
Luând în considerare Strategia Naţională în domeniul Învăţământului Superior,
Universitatea Româno-
Americană urmăreşte prin implementarea Sistemului de Management al Calităţii:
dezvoltarea de competenţe profesionale în domeniul economic şi juridic, precum şi perfecţionarea
continuă a
acestora;
compatibilizarea procesului de învăţământ şi de cercetare cu standardele europene şi
internaţionale, prin
adecvare la realitatea economică şi socială;
promovarea spiritului inovator, gândirii libere, valorilor culturii şi civilizaţiei umane;
apărarea cadrului democratic universitar bazat pe respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale
omului în statul de
drept.
Conducerea Universităţii are în vedere ca politica în domeniul calităţii să respecte următoarele
cerinţe:
să fie adecvată scopului şi misiunii Universităţii;
să îndeplinească standardele de calitate;
să asigure cadrul instituţional adecvat pentru stabilirea obiectivelor calităţii;
să fie comunicată, înţeleasă şi aplicată de fiecare membru al comunităţii
academice;
să fie analizată permanent în vederea îmbunătăţirii şi adecvării
acesteia.
Politica Universităţii referitoare la calitate se axează pe îmbunătăţirea continuă a tuturor
activităţilor, prin
încurajarea spiritului creativ-inovativ şi responsabilizarea fiecărui membru al comunităţii academice în
realizarea misiunii sale.
2. Documentele Sistemului de Management al Calităţii
Sistemul de Management al Calităţii (S.M.C.) al Universităţii Româno-Americane proiectat şi implementat
începând cu
anul universitar 2005-2006, urmăreşte respectarea prevederilor Ordonanţei de Urgenţă privind asigurarea
calităţii
educaţiei, nr. 75 / 12 iulie 2005 şi aplicarea principiilor de bază ale managementului calităţii.
Conducerea Universităţii Româno-Americane abordează
sistemic şi
integrat managementul
calităţii,
considerând Universitatea ca un sistem complex ale cărui subsisteme sunt: facultăţile, catedrele, departamentele, centrele
de cercetare,
biblioteca, laboratoarele şi serviciile administrative.
Fiecare facultate/catedră/departament/compartiment/serviciu are un statut bine definit şi constituie o entitate în cadrul
managementului
calităţii, fiind caracterizat prin legături funcţionale cu celelalte entităţi şi sisteme. Această
abordare permite implicarea
conducerii la toate nivelurile în implementarea şi îmbunătăţirea continuă a S.M.C. prin
înţelegerea nevoilor
beneficiarilor direcţi şi indirecţi şi reflectarea acestora în calitatea ofertei educaţionale.
Documentele utilizate pentru definirea şi implementarea
Sistemului de Management al Calităţii (S.M.C.)
în cadrul
Universităţii Româno-Americane, sunt structurate pe trei niveluri principale:
1. Manualul calităţii;
2. Procedurile S.M.C., respectiv:
2.1 Proceduri generale;
2.2 Proceduri operaţionale;
3. Documente support (formulare, rapoarte, instrucţiuni de lucru).
Manualul calităţii (M.C.) - descrie sistemul calităţii în concordanţă cu politica stabilită
în domeniul
calităţii, obiectivele adoptate şi standardele aplicabile.
Procedurile sistemului calităţii (P.G. şi P.O.) - descriu activităţile unităţilor funcţionale
individuale necesare
pentru implementarea elementelor sistemului calităţii.
Procedurile generale (P.G.) reprezintă forma documentaţiei de bază utilizată pentru implementarea sistemului de
management al
calităţii. Acestea, descriu fără a intra în detalii tehnice, obiectivele şi modul de desfăşurare a
diferitelor
activităţi care au incidenţă asupra calităţii, precum şi responsabilităţile, autoritatea şi
relaţiile dintre
persoanele care coordonează, efectuează, verifică sau analizează activităţile respective.
Procedurile operaţionale (P.O.) - precizează obiectivele şi rezultatele expectate ale diferitelor
activităţi cu
incidenţă asupra calităţii.
Documentele suport (D.S.) - reprezintă documente de lucru detaliate (formulare, rapoarte, instrucţiuni de lucru).
Înregistrările se obţin prin completarea formularelor incluse în proceduri şi instrucţiuni şi
demonstrează că
procesele s-au desfăşurat controlat.
Documentele SMC, pe lângă rolul lor de a oferi un cadru organizatoric şi metodologic acţiunilor, proceselor şi
interfeţelor dintre zonele
de activitate, asigură:
coerenţa documentaţiei de referinţă cu procesele de măsurare, analiză şi
îmbunătăţire;
definirea criteriilor de acceptare pentru toate etapele proceselor;
evidenţa păstrării înregistrărilor calităţii.